A MOTORVEZÉRLÉS

Mi a Feladata?

A vezérlés köti kössze a főtengelyt a vezérműtengellyel, ami biztosítja a szelepek megfelelő működését (nyitását - zárását). Kialakítástól függően az olajszivattyút, a vízszivattyút és a nagynyomású üzemanyag szivattyút hajtja meg. 

Mik a részei?

  • Szíjas vezérlés esetében: szíj, vezetőgörgő, feszítőgörgő, ezeken felül esetenként feszítőrugó, vízpumpa.
  • Láncos vezérlés esetében: lánc, feszítő elem, feszítő patron, lánckerék, esetenként olajpumpa.

 

MIKOR KELL CSERÉLNI A VEZÉRLÉST?

Mindig a gyári előírásoknak megfelelően cseréltessünk, ne halogassuk! Komoly anyagi kárunk lehet egy esetleges meghibásodásból (motorfelújítás). Amennyiben nem tudjuk, hogy már el volt-e végezve az autón, de már átlépte a meghatározott csereperiódust (például egy használt autó vásárlás esetében), inkább végeztessük el mi! 

A vezérlés cseréje tapasztalatot, különleges tudást és célszerszámokat igénylő folyamat, bízza ránk! 

 

Szíjas motorvezérlés esetén:

Konkrét választ erre a kérdésre nem lehet adni minden gyártó saját csereperiódust ad meg a gépjárműveihez. Viszont elmondható, hogy átlagban 80.000-100.000 kilométerenként legfeljebb 5 évente ajánlja a szíjas motorvezérlés cseréjét. Ahhoz, hogy megtudjuk, hogy a saját autónkon mikor kell elvégezni, meg kell nézni a hozzá tartozó gépkönyvet. (példa: hiába nem tettünk meg egy autóval a 100.000 kilométert, ami csereperiódusként van megadva, ha az autó már 15 éves. A kor miatt a szíj megrepedezhet, sérülhet, elszakadhat, amik a motor meghibásodásához vezethetnek)

Láncos motorvezérlés esetén:

A láncos vezérlésnél más a helyzet, jóval tovább "bírják", mint szíjas társaik. Esetükben jóval magasabb cserepeiódusok érvényesek. 120.000 kilométeres megtett távtól adják meg a csere időpontját, de előfordul olyan jármű is amihez meg sem adják. A vezérműlánc "jelzi", ha cserére szorul. Szakértő fülnek egyértelmű a lánc csörgő hangja, ami alapjáraton és terhelés alatt is hallható.

 

MIT KELL CSERÉLNI A VEZÉRLÉSSEL EGYÜTT?

  • Vízpumpa: Amennyiben a szíjas vezérlés részét képzi, akkor cserélni kell.
  • Motorlajat és olajszűrőt: láncos motorvezérlés esetében vezérlés csere alkamával el kell végezni.
  • Olajpumpa: vezérműláncos vezérlés alkalmával szintén cserélni kell.

A felsoroltakon kívül előfordulhat, hogy más alkatrészek cseréjére is szükség van.



 vezérlés csere, Ford Focus 1.4 Ti vezérműszíj készlet csere vízpumpával.
 vezérlés csere, Ford Focus 1.4 Ti vezérlés csere esetén szelepfedéltömítés is szükséges