A Kuplung

Úgy tűnik, hogy autója lassabban gyorsul a megszokottnál, és nehezen megy fel az emelkedőn? Ne kezdje el a gyújtásban vagy az üzemanyag-ellátásban keresni a hibát - ha ezek a jelek a kuplungpedál holtjátékával párosulnak; időnként kellemetlen, égett szag van az utastérben, valószínű, hogy a kuplung csúszása okozza a hibát. Elmagyarázzuk, hogy miért fordul ez elő, és hogyan lehet elkerülni.

 

Hogyan épül fel?

A rendszer a motor és a váltó bizonyos pillanatokban történő szétkapcsolására és zavartalan összekapcsolására szolgál: sebességváltás, indítás vagy fékezés során. Ma a legelterjedtebb a súrlódó tengelykapcsoló, amelyben a súrlódási erő továbbítja a nyomatékot. Az egység legfontosabb részei a következők:Kuplung javítás

  • Kuplung fedél szerelvény. Ez egy nyomólapból, egy fedélből és egy tányérrugóból áll. A fedél erősen oda van csavarozva a motorhoz. A fedél és a nyomólap csatlakoztatásához különleges rugókat használnak. Amikor a kuplung kapcsolódik, ezek összenyomódnak; amikor a kuplung kiold, szétkapcsolódnak, és visszahúzódnak a kuplungtárcsáról a nyomólapra. A nyomólapot a tányérrugó aktiválja. Amikor a kuplung kapcsolódik, kallantyúi kioldott állapotban vannak, és a belső része a nyomólaphoz nyomódik, ami így a kuplungtárcsát nyomja a motor lendkerekéhez.
  • Kuplungtárcsa. A motor és a nyomólap között található. Ez egy fémtárcsa súrlódó betéttel, mely szegecsekkel van ráerősítve. Agyának belső átmérője bordákkal kapcsolódik a sebességváltó bemeneti tengelyéhez. A zavartalan sebességváltást és a rezgések csillapítását a csillapítórugók biztosítják. Amikor a kuplung kapcsolódik, az alkatrész a lendkerékhez nyomódik, ami a nyomaték motorból a sebességváltóhoz való továbbítását biztosítja.
  • Kinyomócsapágy. Ez az egység forgó tengelyén található, csillapítórugók aktiválására szolgál. Néhány autóban húzó kinyomócsapágy található.
  • Kuplung kinyomó villa. A kuplung összekötő elemeihez tartozik, és a kinyomócsapágy mozgását biztosítja.

A rendszer a következőképpen működik: amikor lenyomjuk a pedált, a kuplung kinyomó villa, melyet az összekötő elemek működésbe hoznak, megnyomja a kinyomócsapágyat, és a forgatótengely mentén a lendkerék felé tolja. A kinyomócsapágy működésbe hozza a tányérrugót, amely összenyomva visszahúzódik a nyomólap felületéről. A rugók kiengednek, és amikor széttekerednek, húzzák a nyomólapot a kuplungtárcsáról. A nyomaték már nem kerül továbbításra.

 

Miért csúszik a kuplung?

 

A rendszer megfelelő működése a kuplungtárcsa és a lendkerék közötti súrlódási erőn múlik. Amennyiben a súrlódási együttható valamilyen okból csökken, az érintkező felületek csúszni kezdenek, és a nyomaték nem került teljes egészében továbbításra a motortól a váltóhoz. Ennek eredményeként adott sebességre való gyorsulás több időt vesz igénybe és a teljesítmény romlik. A meredek szakaszokra való felhajtás is nehezebb lesz, mivel a sebességváltó tengelyének továbbított erő nem elegendő a jármű mozgatásához.

 

az 5 legáltalánosabb ok

  1. Kopott, sérült súrlódóbetét és tárcsafelszín. A szélsőséges mértékben kopott súrlódóbetétek lecsökkent vastagságuknak köszönhetően nem nyomódnak elég erősen a lendkerékhez. A mechanizmus összenyomó ereje nem elegendő elemeinek szoros összekapcsolásához. A deformálódott betét nem egyenletesen nyomódik a lendkerékhez.
  2. A súrlódó betét olajos. Ez hozzájárul az érdeségének csökkenéséhez. Az alacsony súrlódási együttható miatt az érintkező elemek csúsznak.
  3. Gyengébb vagy sérült tányérrugó. Amennyiben a rugó rugalmassága csökkent, a kuplungtárcsára a pedál lenyomásával kifejtett nyomás nem lesz elegendő az egység működésbe lépéséhez.
  4. A kuplung összekötő elemeinek meghibásodása. A mechanikus tengelykapcsolóban lévő megnyúlt kábel, sérült villa, a gumialkatrészek megduzzadása vagy a hidraulikus működtetésű járművekben az elemek tömítettségének elvesztése is okozhatja a kuplung csúszását, mivel a tányérrugóra ható nyomóerő nem elegendő az illeszkedő részek szoros érintkezéséhez.
  5. Sérült kiegyenlítő mechanizmus. Az állítógyűrű vagy az érzékelőgyűrű beállításának hibája miatt a hézag beállítása nem lehetséges. Ez csökkenti a kuplungtárcsa leszorító nyomását

 

6 tipp a csúszás megelőzésére

 

  1. Próbálja a rendszer alkatrészeit készletben kicserélni. A nyomólap, a kuplungtárcsa, a tányérrugó és a kinyomócsapágy átlagos élettartama nagyjából megegyezik, körülbelül 100-150.000 megtett kilométer. Ezért a rendszer lehető leghosszabb működése érdekében mindig készletben cserélje az alkatrészeket.
  2. Ellenőrizze a jármű alkatrészeinek és szerelvényeinek tömítettségét. A súrlódó betétek olajos felületét a motor és a váltó nem megfelelő minőségű vagy sérült tömítései, a bementi tengely vagy a főtengely tömítésének olajszivárgása, a hidraulikus egység tömítettségének elvesztése okozhatja.
  3. Vezetési stílusának megfelelően válasszon alkatrészeket. A kompozit anyagból készült súrlódó betéttel ellátott standard kuplung nyugodt és zavartalan vezetéshez megfelelő. Ezek az alkatrészek optimális súrlódási együtthatóval, alacsony működési hőmérséklettel rendelkeznek, és az áruk is alacsony. Ugyanakkor, egy sportautóba jobban illik egy speciális, nagy megterhelésre tervezett tengelykapcsoló. Az ilyen alkatrész betéteinek anyagában szén és kevlar van, és réz, alumínium, öntött vas és kerámia keverékéből készül. Ez sokkal magasabb hőmérséklettel szemben is ellenálló, megnövelt kopásállósággal rendelkezik, és az agresszív vezetési stílusnak is megfelel.
  4. Ellenőrizze a pedál útjának helyes beállítását. A nem megfelelő pedálút megakadályozza a kuplung teljes kioldását. Ez a súrlódó betétek kopásának felgyorsulását okozza, és a kuplungtárcsa túlmelegedésének és megcsavarodásának is oka lehet.
  5. Mindig a gyártó ajánlásának megfelelő munkafolyadékot használja. Ne keverjen különböző összetételű folyadékokat. A keverés következtében létrejövő erős vegyületek, vagy a bizonyos csoportba tartozó folyadékokban lévő összetevők árthatnak a hidraulikus tengelykapcsoló működtetőjének.
  6. A kuplung használata során tartsa be a következő szabályokat:
    • induláskor először engedje fel a pedált, hogy enyhítse a rá nehezedő nyomást, hogy az autó elinduljon és lassan haladjon, majd tartsa félig lenyomva 2-3 másodpercig, és csak ezután engedje fel teljesen;
    • ne nagy fordulatszámmal induljon el;
    • ha meredek lejtőn ereszkedik lefelé, tegye egyes sebességfokozatba az autót, és időnként nyomja le a fékpedált, hogy az alkatrészek ne melegedjenek túl;
    • amikor nehéz útviszonyok között indul el, például egy pocsolyából, hóbuckából vagy sárból hajt ki, használjon vontatást, ha van erre lehetőség;
    • vezetés közben ne tartsa folyamatosan a lábát a kuplung pedálján, így elkerülheti, hogy véletlenül megnyomja azt;
    • ne terhelje túl a motort, különösen rossz minőségű útfelületen: ez nagyban megnöveli az egység terhelését.

Következtetés. A kuplung csúszása gyakori hiba, ami nem csupán kényelmetlenné, de veszélyessé is teszi a közlekedést. Ugyanakkor minden vezető megelőzheti ezt a problémát. Mindössze kiváló minőségű alkatrészeket kell vásárolnia, és betartania a fenti ajánlásokat.



 *
 *
+36
 *
 *
 *
 *
 *
 *
 *
 *