AZ AUTÓ HŰTŐRENDSZERE

Az autóhűtő kifejezése többfajta hőcserélő berendezésre vonatkozhat. Egyesek a motor üzemszerű működéséhez járulnak hozzá (ez lehet víz- vagy olajhűtő), mások egyéb alkatrészek számára (főleg turbós motoroknál az intercooler, dízeleseknél az EGR-hűtő), míg más hűtőrendszere az autó kényelmi berendezéseihez tartoznak (klímahűtő és a fűtő, illetve párologtató egységek).

A vízhűrőtendszerhez működéséhez elengedhetetlen elemei a termosztátház, a tágulási tartály, mag a vízhűtő, a hűtő ventillátor, az olajhűtő, a hűtő sapka, a hűtő csövek, a vízpumpa, a fűtőradiátor, a hőmérséklet jeladó stb. 

 

A Hűtőrendszer meghibásodásai

Talán a leggyakoribb probléma a hűtő eltömődése, ami akár a motor károsodásához vezethet. Nem csak károsítja a motort, hanem a teljeseítményét is csökkenti, mivel kevesebb levegő jut el hozzá. A hűtőrendszerhez tartozó alkatrészek idővel elromlak, egyes alkatrészeit pedig meghatározott időszakonként cserélni kell (például a vízpumpa, a vezérlés részét részét képzi, vagy a hűtőfolyadék, fagyálló). Meghibásodásuk, vagy rendellenesésük működésük súlyos problémákhoz vezethetnek, amik a gépjármű értékéhez viszonyítva a legköltségesebb felújítást eredményezhetik (hengerfej felújítás).

A mai modern autók jeleznek mikor érzik, hogy kevés a hűtővíz a rendszerben, de ez nem mindig volt így. A korosabb autókban szükséges volt a rendszeres ellenőrzése, hogy ne lépjen fel vízhiány. A hűtővíz hiánya a motor túlmelegedését okozhatja, ami akár szintén a hengerfej javítását eredményezheti. Hűtővíz hiány esetén fáradjunk szervizbe, hogy kiderüljön a hiba oka. Ide kattintva bejelentkezhet hozzánk.

3 gyakori ok a hűtőfolyadék szivárgására:
  • "belső"szivárgás: a hűtófolyadék a motorba távozik, ami a motor meghibásodására utal (motorblokk, hengerfej tömítés elöregedése, repedt hengerfej)
  • "külső" szivárgás: a hűtőfolyadék a külvilágba távozik (lyukas vízhűtő, repedt vízcső stb.)
  • repedés a vízhűtő zárókupakján

 

MIKOR, MILYEN FAGYÁLLÓT TÖLTSÜNK?

A fagyálló hűtőfolyadékot meghatározott időszakonként cserélni kell! Az autógyárak mindig megadják a saját csereintervallumokat, általában a jellemző 4-5 évente, vagy 80.000 - 100.000 kilóméterenkénti periódus.

A friss fagyállónak rengeteg előnye van. Hatékonyabb tőle a hűtés, és a vízpumpa mozgó alkatrészeinek kenése, de ami talán a legfontosabb, hogy a rendszeres cseréje esetén elkerülhetjük, hogy a rozsdásodás miatt eltömődjön a hűtőrendszer.

Amennyiben nincs elegendő hűtőfolyadék az autóban, ne öntsük fel sima csapvízzel! A csapvízben lévő sók vízkövet, illetve lerakódsokat okoznak.

Az sem mindegy, hogy G11, G12, G12+ vagy akár a G13 szabványú hűtőfolyadékot használunk, követni kell a gyártó által előírtakat!



 *
 *
+36
 *
 *
 *
 *
 *
 *
 *
 *
 *
 *