Hogy mikor kell lecserélni a téli és a nyári gumit? Hogyan tároljuk őket szakszerű módon? Mennyire használt, illetve milyen időseket rakhatunk még fel az autónkra?
Amennyiben érdekli Önt, olvasson tovább!
Az abroncsváltás az egyik, ha nem a legfontosabb része az autónk nyári/téli felkészítésének. A téli abroncs egyszerűen nem alkalmas a nyári közlekedésre. A téli időjárási körülményekhez készített mintázat rontja a komfortérzetet nyáron, hiszen a strukturált blokkszerkezet a zajszintet zavaró mértékűre növelheti. Sőt, ez a futófelület-kialakítás rosszabb irányíthatóságot és fékezhetőséget eredményez a nyári időjárási körülmények között, ami, mint már említettük, rendkívül rosszul jöhet egy veszélyes, váratlan forgalmi szituációban!
Az általában hirtelen kezdődő tavasszal elkezdődik a gumicserék időszaka is. Március végén és április elején a hőmérséklet már tartósan meghaladja a 7 fokot, ezért a magyar autósok többsége erre az időszakra időzíti a téli gumik nyárira való cseréjét.
Gumiszervizünk tapasztalt kollégáinkkal együtt várja Ügyfeleit gumicserére! A sorban állás elkerülése végett is érdemes nálunk előre időpontot foglalni!
A Bridgestone korábbi felmérése szerint azonban a járművezetők 24 százaléka közlekedik téli gumikkal még a tavaszi időszak végén is, ami bár spórolás szempontjából jó megoldásnak tűnhet, a szakértők szerint azonban kifejezetten balesetveszélyes döntés.
Érdemes mielőbb visszaszereltetni a nyári gumikat, de előtte mindenképpen ellenőriztessük az abroncsok állapotát, mert azokat akár tárolás közben is érheti károsodás. Nemcsak a gumik összetétele és a profilmélység, hanem az abroncsok tárolási körülményei is jelentősen befolyásolják későbbi teljesítményüket. Az autógumik akkor tudják ellátni alapvető feladataikat, ha szakszerűen szerelik fel, cserélik és megfelelően tárolják őket.
Amennyiben mégsem nálunk tárolná el a gumiabroncsait két gumicsere között, itt van pár jó tanács a helyes tárolásukhoz:
A gumiabroncsokat -5 és 25°C közötti átlaghőmérsékleten, száraz és enyhén szellős helyen tároljuk. Ne legyenek kitéve közvetlen napfénynek és ózonsugárzásnak, mert ezek kedvezőtlen hatást gyakorolnak a gumi tartósságára. A gumikat kazánoktól és radiátoroktól, vagyis hőforrásoktól távol helyezzük el.
A szabadban vagy egymásra halmozva tárolt gumik könnyen eldeformálódhatnak, és menet közben az autó vibrációját idézhetik elő. Éppen ezért a felni nélküli abroncsokat vízszintesen helyezzük egymásra. Az abroncsokat tárolhatjuk függőleges helyzetben, felállítva is. Ez esetben azonban egy-két havonta 90 fokkal forgassuk el őket, hogy megelőzzük a deformációt.
Az abroncsokat lehetőleg felnire szerelve tároljuk. Ez esetben az abroncsok tetszőleges módon tárolhatóak, akár több abroncs is egymásra tehető, a vízszintes tároláskor pedig nem szükséges rendszeresen forgatni őket.
Amennyiben nem tudja szakszerűen tárolni gumiabroncsait, és kényelmes módot szeretne rá találni, nálunk elhelyezheti őket gumihotelünkben!
Az abroncsok életkorát is figyelembe kell venni használatkor. A 6 évnél idősebb gumikat már ne használjuk, még akkor se, ha hibátlanok, és korábban csak a garázsban vagy a padláson pihentek! Az anyaguk öregedése miatt sokkal nagyobb veszélyt rejthetnek magukban, mint a kopottabb, egyéves abroncsok. A törvényi előírások szerint pedig 10 évnél öregebb gumiabroncs nem szerepelhet gépjárművökön.
Az abroncsok életkorának meghatározásában segítségünkre lehet az oldalfalon feltüntetett DOT szám. Amennyiben használt abroncsot vásárlunk ezt mindenképpen nézzük meg! A szám második részében az első két számjegy a gyártási hetet, a másik kettő pedig a gyártási évet mutatja. Így például a DOT XXXX 2518 jelölésű gumit 2018 25. hetében gyártották.