Miért kell a futóműállítás?

Évente, vagy gumicsere alkalmával ajánlott a futómű beállítását elvégeztetni szakemberrel, mivel annak paraméterei idővel elállítódhatnak.

Olvasson tovább, és kiderül, hogy ez miért is rossz!

 

MIÉRT IS FONTOS A FUTÓMŰ RENDSZERES BEÁLLÍTÁSA?

A futómű beállítása befolyásolhatja azt, hogy az abroncsok mennyire gyorsan kopnak és használódnak el. A gyári beállítás célja az autó megfelelő egyenes futása, a mindenkori időjárási és változó útviszonyoknak megfelelő körülmények közötti biztonságos úttartás. Az első és hátsó futómű megfelelő beállítása minimalizálja az abroncsok kopását, hozzájárul az élettartamuk és a teljesítményük megnöveléséhez, és csökkenti a fogyasztást. Ugyanakkor jobb menettulajdonságot és nagy biztonságot tesz lehetővé azáltal, hogy csökkenti a kormányzási és stabilitási problémákat.

A futómű megfelelő beállításának célja az autó menettulajdonságainak optimalizálása, valamint az abroncsok élettartamának maximalizálása.


A futómű megfelelő beállításának fő okai:

  • Pénzt takaríthat meg, mert ritkábban kell cserélni a abroncsokat.
  • Tovább tartanak a gumik.
  • Jobbak lesznek a jármű menettulajdonságai.
  • A vezetési élmény simább lesz, az abroncsok gördülő ellenállása pedig alacsonyabb.

Mitől állítódhat el a futómű?

A futómű akkor állítódhat el, amikor az autó járdaszegélynek ütközik, belehajt egy kátyúba, vagy esetleg egy baleset során, amikor a felfüggesztés beállításai elváltozhatnak a nagy erőhatásoknak köszönhetően. A futómű akkor is elállítódhat, ha a felfüggesztés alkatrészei elkopnak, elhasználódnak, vagy amikor annak egyes elemeit cseréljük. Ha a futómű beállítása nem megfelő, akkor az abroncsok gyorsabban kophatnak (leginkább a széleiken), és a jármű menettulajdonságaira is rossz hatással lehet. Ilyenkor biztos az, hogy az abroncsokat korábban kell cserélni, mint egy jó jól beállított futómű esetén.

 

Mikor kell ellenőriztetni az autó futóművét?

Ha azt veszi észre, hogy a jármű egyenes, sík úton oldalra húz, vagy az abroncsok rendellenesen kopnak. Hozza be autóját szervizünkbe, hogy a futómű átvizsgálását el tudjuk végezni. Jelentkezzen be hozzánk egyszerűen ide kattintva. Az átvizsgálás egy egyszerű 5-10 perces folyamat, amelynek során megállapítjuk, hogy az első és/vagy hátsó felfüggesztés alkatrészeit kell-e cserélni. Az átvizsgálást minden esetben elvégezzük egy futóműállítás alkalmával.

A következő esetekben ellenőriztesse a járműve futóművét:

  • Ha nekiment valaminek (pl. járdaszegély).
  • Az abroncsok rendellenesen vagy egyenetlenül kopnak.
  • Problémái vannak a kormányzással vagy úttartással, például:
    • Az autó egyik oldalra húz vagy sodródik.
    • A kormány kanyarodás után nem fordul vissza könnyen középállásba.
    • Amikor egyenesen vezet, de a kormány nem áll egyenesen.
    • Ráz a kormány.
    • Amennyiben búgó, morgó, vagy kopogó hang jön a kerekek felől.
  • Új gumik vásárlásakor, ha azt szeretné, hogy azok a lehető legtovább tartsanak.
  • Amikor a felfüggesztés egyes elemeit vagy kormányzás egyes alkatrészeit cseréljük.

 

Mennyi ideig tart a futómű beállítása?

Az első és hátsó futómű beállítást általában 30-50 perc alatt végezzük el, a futómű teljes körű átvizsgálásával együtt. Először elvégezzük a futómű állapotának felmérését, amennyiben szükséges, cseréljük az elkopott alkatrészeket. A következő lépés a megfelelő guminyomások beállítása, majd rögzítjük a kormányközepet és a fékpedált. Ezek után a futóműállító berendezés beméri a futómű aktuális paramétereit (kerékdőlést, összetartást, utánfutást). Ekkor a gyári értékeknek megfelelően beállítjuk az első, illetve a hátsó futóművet. Végezetül a régi és az újonnan beállított értékeket tartalmazó dokumentumot átadjuk az Ügyfélnek. 

 

Mi alapján állítjuk a futóművet?

  • Kerék összetartás: Pozitív a kerék összetartás, ha a kerekek eleje befelé fordul, negatív pedig ha a kerekek eleje kifelé fordul. Ha az összetartás nem a megfelelő értékre van beállítva, akkor a túl nagy széttartás miatt az abroncsok belső oldalai egyformán nagyobb mértékben kopnak. Túl nagy összetartás esetén a gumik futófelületének a külső oldala kopik egyenlő mértékben. A rosszul beállítot kerék összetertás nem csak a gumiabroncsok kopását befolyásolja, hanem a gépjármű menetstabilitást is. A legtöbb járműnél csak ezt az értéket lehet állítani.
    kerékösszetartás / kerékszéttartás
  • Kerék dőlés: A kerékdőlés fontos a gépjármű kanyarodás közbeni stabilitásában. A mai autók kerékdőlése általában -1 fok. Ez azt jelenti, hogy a kerekek teteje befelé dől, ezért kanyarodás közben nagyobb megtámasztást kap az a kerék amire a terhelés esik. Minél sportosabb egy futómű annál negatívabb ez az érték. Ha a két kerék dőlése eltér egymástól, akkor az autó egyenes úton elhúzhat. Ha a kerék a megadott gyári értéknél nagyobb mértékben dől befelé akkor a belső oldala, ha kifelé akkor a külső oldala kopik a guminak.

 

A gumi rendellenes kopása, mindig a rossz futómű következménye?

Röviden: nem. A gumiabroncs rossz, félrekopott állapota nem minden esetben az elállítódott futómű következménye. 

A gumiabroncsok rossz állapota a következő okokból kifolyólag is lehetséges:

  • Elöregedés.
  • Túlzott elhasználódás.
  • Nem megfelelő guminyomás.
  • Nem megfelelő használat.
  • Nem a megfelelő típusú gumiabroncs használat.

 

Amennyiben szüksége van futóműállításra, vagy csak nem biztos benne, hogy a futóműve megfelelő állapotú, várjuk szervizünkben. Bejelentkezését megteheti telefonon, vagy akár honlapunkon kereszül is online az időpontfoglalás fül alatt, vagy egyszerűen ide kattintva.